Wat moet jij weten als ondernemer over de nieuwe btw-regels e-commerce?

Gepubliceerd op 5 mei 2021

Per 1 juli 2021 gelden er nieuwe btw-regels voor e-commerce. Nu lijkt dit wellicht niet interessant voor ondernemers zonder webshop, maar deze nieuwe regels zijn ook van invloed op ondernemers die paarden verkopen aan particulieren of aan niet btw-plichtige ondernemers. Daarnaast telt de verkoop van paardenartikelen aan particulieren in andere landen van de Europese Unie via een extern platform (of je eigen website) ook als e-commerce. 

Wat verandert er?

Vanaf 1 juli 2021 verdwijnen de drempelbedragen voor afstandsverkopen, zoals we deze op dit moment kennen. Met uitzondering van kleine ondernemers die een omzet behalen van minder dan € 10.000 per jaar, geldt voor iedere afstandsverkoop dat de btw verschuldigd is in de lidstaat van de consument.

Ben jij betrokken bij het vervoeren van je producten? Let dan op, want ook de vervoerseis zal veranderen. Vanaf de ingang van de nieuwe regels is het voldoende als je als leverancier direct of indirect een rol speelt bij het vervoer. Enkel en alleen als de leverancier op geen enkele wijze bemoeienis heeft met het vervoer zijn de regels niet van toepassing. In dat geval gelden de reguliere regels voor goederenleveringen en is de btw verschuldigd in de lidstaat van vertrek of verzending van de goederen.

Laat je helpen, maak gebruik van het gecentraliseerd aangifteportaal

Om ondernemers te helpen bij hun btw aangifte, komt er en gecentraliseerd aangifteportaal waar je gebruik van kunt maken. Met het centraal aangifteportaal moet elke Nederlandse onderneming via een Nederlands aangifteportaal btw-aangifte doen in alle andere landen. Mocht je liever geen gebruik maken van het aangifteportaal, dan is het ook mogelijk om op reguliere wijze in alle landen aangifte te doen. Voor veel hippische ondernemers is dit echter af te raden, omdat dit leidt tot zwaardere administratieve lasten.

Let wel op! Btw terugvragen is niet mogelijk via het aangifteportaal. Daarnaast gelden er zwaardere administratieve eisen bij gebruikmaking van de nieuwe regels en heb je een administratieve bewaarplicht van tien jaar.

Wat betekent dit voor de factuurvereisten?

Je kunt als Nederlandse ondernemer je gewoon aan de Nederlandse factuurvereisten vasthouden, maar dan dien je wel via het aangifteportaal aangifte te doen in de andere Europese landen. Wil je dit niet? Dan dienden de facturen te voldoen aan de factuureisen van het land van de afnemer.
 
Ben jij een kleine ondernemer of maak je gebruik van margeregelingen? Ook dan veranderen de nieuwe btw-regels wellicht sommige zaken voor jou. Benieuwd naar wat? Klik dan hier.

HippischeOndernemer_LFC_L
AdobeStock_115920134 72 dpi

Terug naar het blogoverzicht

Dit vinden onze klanten van ons