16 december 2021

3 extra verdienmodellen die wellicht ook interessant zijn voor jou

Je wilt groeien met je onderneming. Dat kan op verschillende manieren, zoals het aannemen van meer personeel of het uitbreiden van je assortiment, maar er zijn ook genoeg extra verdienmodellen om naast je bedrijf op te zetten om de omzet te verhogen.

E-book

Het uitbrengen van een e-book is waarschijnlijk het meest populaire. Veel ondernemers gebruiken het ook wel als een marketingtool en geven het gratis weg om klanten kennis te laten maken met het bedrijf. Maar uiteraard kan een hoogwaardig e-book ook genoeg waarde hebben om aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als het verzorgen van een hoef met rotstraal, massagetechnieken en diverse spelletjes voor kinderen. Wel belangrijk bij het uitbrengen van een e-book is dat het de juiste professionele uitstraling heeft en uiteraard niet vol staat met spellingsfouten.

(video)Cursus

De online cursussen rijzen momenteel de pan uit en dat is niet voor niks. Met een video kan je uitstekend dingen uitleggen, zodat klanten vanuit huis op een geschikt moment van alles kunnen leren. Dit kan je gebruiken om je kennis te delen over onderwerpen waar mensen meer over willen leren, zoals bijvoorbeeld voermanagement. Maar het kan ook toegespitst worden op je huidige klanten. Kinderen of volwassenen zou je bijvoorbeeld voordat ze beginnen met lessen eerst een online cursus aan kunnen bieden over hoe ze met paarden om moeten gaan of hoe opzadelen en poetsen werkt. Uiteraard kan je deze cursussen ook in real-life aanbieden of een vervolgcursus op de online editie in de praktijk ontwikkelen.

Webinars

Een webinar is iets anders dan een cursus, omdat een webinar altijd live is met deelnemers die tijdens de sessie ook vragen kunnen stellen. Wel is een webinar net als een online cursus gericht op het leren. Er zijn veel webinars die gratis worden aangeboden, maar ook genoeg waar je een bepaald bedrag voor moet betalen wat uiteraard hartstikke logisch is bij het delen van kennis. Denk bijvoorbeeld aan een webinar over koliek bij paarden of wedstrijdspanning. Een webinar biedt je een leuke manier om in contact te komen met klanten en wellicht een relatie op te bouwen die nog langer duurt.
Passen bovenstaande extra verdienmodellen niet bij jou of jouw bedrijf? Hier vind je nog een aantal opties.

Logo Hippische Ondernemer