Kijkje in de keuken: EFO Paardenverzekering

Gepubliceerd op 12 juli 2022

Hoewel een verzekeraar niet direct tot de hippische branche kan worden gerekend, is EFO Paardenverzekering hierbij een uitzondering. Puur gespecialiseerd in het verzekeren van paarden en pony’s horen ze er toch echt bij. In gesprek met directeur Henk de Jong leren we hem en het bedrijf zonder winstoogmerk beter kennen.

Hoe kom je terecht in de paardenverzekeringen?

“Ik werk al vanaf 1983 in de verzekeringen en ben een echte verzekeringsman. De paarden zijn pas op mijn pad gekomen toen ik zo’n vijftien jaar geleden bij EFO begon. Ik heb hiervoor bij verschillende verzekeraars gewerkt, maar dat onderlinge verhaal is iets wat het beste bij mij past. Wanneer er wordt gewerkt met aandeelhouders is het belang om rendement te maken zo groot dat je bijna de belangen van de klant kunt vergeten. Terwijl het daar uiteindelijk om draait. Bij een onderlinge verzekeraar zoals EFO komt het geld bij de leden terecht. De mooiste manier van verzekeren als je het mij vraagt. Bovenaan de ladder staat de ledenraad - net als bij iedere andere vereniging - die het bestuur benoemt, waar ik onder andere in zit en waar ook twee leden onderdeel van uitmaken. De voorzitter is net als ik een verzekeringsman en dit geeft samen met de paardenminded leden een goede mix. Toen ik net bij EFO kwam werken, wist ik al veel van verzekeren, maar een stuk minder van paarden. Maar ik vind nieuwe dingen leuk en heb me er inmiddels behoorlijk in verdiept.”

Welke vaardigheden heb je nodig voor deze beroepsgroep?

“Hoewel het niet op elke plek binnen het bedrijf belangrijk is, is het in de meeste functies handig om een achtergrond in de paarden te hebben. Het is voor de medewerkers die veel contact hebben met klanten een eis dat ze paardenkennis hebben. We zijn hier met twaalf medewerkers relatief een kleine verzekeraar, maar 90% heeft iets met paarden. Onze stagiaires komen vaak van een hippische bedrijfskundeopleiding en dat sluit voor een groot deel aan bij wat wij vragen aan vaardigheden. Al hebben zij als vervolg nog wel een verzekeringsdiploma nodig voor het verzekeringswerk.”

Hoe ziet een werkweek eruit?

“Een werkweek is hier voor iedereen anders, maar het proces begint bij het binnenkomen van een aanvraag voor een verzekering. De binnendienst kijkt dan of er nog extra informatie nodig is en of dit online verzameld kan worden. Wanneer het om een duurder paard gaat of als er iets met het paard aan de hand is wordt er contact gelegd met de buitendienst om bij die klant langs te gaan. Tussen de binnen- en buitendienst is veel overleg, ook in geval van schades. Schades komen veelal online binnen en die moeten worden gecontroleerd om een dossier aan te maken, die schade moet langs verschillende partijen om uiteindelijk te worden uitgekeerd. Dat zijn best intensieve trajecten waarin elke afdeling zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Voor verzekerden lijkt dit heel makkelijk te gaan, maar hier komt stiekem nog best wel wat bij kijken.”

Wat zijn de uitdagingen binnen deze branche?

“Door dat hele traject waar ik het net over had, gaan onze wensen wat automatisering betreft vaak verder dan de huidige mogelijkheden. We willen het niet alleen voor de klanten, maar ook voor onszelf makkelijker maken. Sinds ik bij EFO werk is er ook veel veranderd wat de wetgeving betreft. De eisen die aan verzekeraars worden gesteld zijn veel strenger. Ons belang is dat we blijven bestaan en ervoor zorgen dat onze leden van hun passie kunnen blijven genieten. Dat doen we al sinds 1905 en zijn daarmee uniek in de branche.”

Wat doen jullie om nieuwe klanten te vinden?

“In november 2020 hebben we een sessie gehad waarbij we hebben gekeken naar wat voor merk we zijn en wat we willen zijn. De missie en visie waarin we dat verwoorden hebben we met elkaar gedeeld samen met het profiel van onze doelgroep. Waar we dachten dat de particulier en recreant onze voornaamste doelgroep is, hebben we ook behoorlijk wat professionele paardenhouders als klant. Deze verschillende doelgroepen vragen een andere manier van benadering. De buitendienst richt zich vooral op de professionele paardeneigenaren, fokkers en dierenartsen. Zij maken gebruik van hun grote netwerk om mogelijkheden te onderzoeken en daarop af te gaan. Via via hebben we veel contacten en boren we ook regelmatig nieuwe aan. De particuliere markt benaderen we voornamelijk online en via social media. We zijn druk bezig met een nieuwe website, zijn actief op social media en verder is het ook een kwestie van klanten tevreden houden. Tevreden leden zijn de ambassadeurs van EFO. Wij zijn er niet alleen om uit te keren, maar ook om samen naar een passende oplossing te zoeken.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

“We hebben vorig jaar iemand aangenomen om mij te helpen bij wet- en regelgeving. Hoewel er niet direct veranderingen aankomen, zijn er wel dingen die onze sector bedreigen zoals het veelbesproken paardenwelzijn. In onze verzekeringsvoorwaarden verwijzen wij al naar de ‘Gids voor Goede Praktijken’, maar mogen we straks nog wel paardrijden? Wij denken dat dit zeker mogelijk is, maar we moeten daar als sector wel goed mee omgaan en dat vind ik ook terecht. Verder zijn er veel paarden die nog niet verzekerd zijn, dus we hebben nog een vijver om in te vissen. Lang niet alle paardeneigenaren zijn ervan op de hoogte dat ze hun paard kunnen verzekeren en hoe, daar liggen voor ons dus nog zeker kansen in de toekomst.”

Tips voor andere ondernemers:

“Als verzekeraar zijn wij van de regeltjes en dat zouden pensionstaleigenaren en mensen die paarden van anderen stallen ook wat meer mogen zijn. Veel zaken zijn niet altijd goed geregeld. Stel een paard van een klant heeft koliek. Wat doe je dan als ondernemer als dit paard naar de kliniek moet en de eigenaar op vakantie is? En wie krijgt daar de rekening van? Het is goed om daarover iets op papier te zetten en klanten te informeren. Ook wat brand betreft. Wie heeft dat risico verzekerd: de staleigenaar of die van het paard? Vooraf afspraken maken voorkomt teleurstelling achteraf.”

Wil je meer weten over de verzekeringen van EFO Paardenverzekering? Kijk op www.efo.nl of neem telefonisch contact op via 0513-62 22 75
 

Geschreven door Hippische Ondernemer

1 Kantoor

Terug naar het blogoverzicht

Dit vinden onze klanten van ons